Tuesday, June 05, 2012

7 Makanan yang patut dielakkan semasa mengandung

Saya bukan ibu mengandung walaupun sangat teringin untuk adik FaiQ. ak pe la, belum rezeki. Tetapi ingin berkongsi info ini dengan anda yang mungkin perlukan sedikit panduan. Apa yang anda boleh dan tidak boleh makan ketika mengandung mungkin agak mengelirukan pada mulanya, ditambah pula dengan pantang tok nenek yang diperturunkan oleh ibu kita. Tetapi jika anda mengikuti beberapa peraturan yang mudah, ia seharusnya jelas dan mudah untuk diikuti:
• Keju - keju lembut atau blue cheese harus dielakkan, iaitu keju yang mempunyai urat biru di dalamnya atau jenis kulit atau kerak yang ditemui pada keju seperti Brie atau keju Camembert. Keju lembut yang tidak dipastur, seperti yang dibuat daripada biri-biri dan susu kambing juga baik dielakkan.







• Telur - anda hanya perlu untuk mengelakkan telur mentah atau separuh masak.

• Semua sos salad yang anda membeli di pasar raya, seperti mayonis, dibuat menggunakan telur yang dipasteur, oleh itu, agak selamat. Jika hendak memasak telur sendiri di rumah, masaklah telur sehingga kuning dan putih betul-betul masak dan bukannya cair/lembik. Berhati-hati tentang makan "buatan sendiri" produk seperti mus coklat dan mayonis segar di gerai makan yang mungkin mengandungi telur mentah.

• Lain-lain produk tenusu - susu yang tidak dipastuer dan produk tenusu yang dibuat dengan susu yang tidak dipastuer sebaiknya dielakkan kerana mereka lebih cenderung untuk membawa bakteria yang boleh memberi anda keracunan makanan. Atas sebab ini, elakkan lembu segar atau susu kambing yang dihantar dari ladang-ladang kecil - mereka mungkin tidak dipasteur.

• Pate - semua Pate harus dielakkan, sama ada yang dibuat dari daging, ikan atau sayur-sayuran.

• Daging dan produk daging - ia adalah ok untuk memakan daging, tetapi Pastikan ia adalah dimasak dengan teliti dan terdapat tidak bit merah jambu atau merah dan darah yang masih juicy, terutamanya jika ia dimasak pada barbeku, atau sebagai sebahagian daripada makanan spara tersedia. Produk daging diproses, seperti Parma ham dan salami, juga membawa risiko dan sebaiknya turut dielakkan. Jika di restoran minta daging yang dimasak dengan sempurna, dan elakkan ikan mentah dan daging seperti sushi dan yee sang.

• ikan berminyak secara semula jadi - adalah baik untuk anda dan bayi anda tetapi ia boleh mengandungi pencemaran alam sekitar. Mempunyai tidak lebih daripada dua bahagian ikan berminyak seminggu seperti ikan kembung, sardin dan ikan trout supaya anda mendapat semua manfaat asid lemak omega-3, tetapi juga mengurangkan risiko dari pencemaran. Hadkan pengambilan tuna seperti stik tuna tidak lebih daripada dua minggu atau empat tin bersaiz sederhana  tuna seminggu. Elakkan makan ikan yu, ikan todak dan ikan Marlin sama sekali kerana tahap merkuri yang tinggi dalam ikan ini, yang mana boleh memudaratkanperkembangan sistem saraf bayi anda. Pilih ikan yang bersaiz kecil atau sederhana kerana ia kurang terdedah di perairan tercemar dalam jangka yang lama. Yang lebih besar dan lebih tua ikan, lagi ia telah terdedah.

• Akhir sekali, apabila anda mengendalikan atau menyediakan makanan, pastikan anda mengikuti garis panduan kebersihan makanan yang ketat seperti mencuci tangan, menyimpan perkakas dan permukaan bersih, menggunakan perkakas yang berasingan bagi daging mentah yang digunakan untuk sedia untuk makan makanan , dan selepas memasak dan panduan penyimpanan dengan teliti.

No comments: